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ARTISTES
DE A à Z


Stéphanie NAVA 

"Considering a Plot (Dig for Victory) est un un vaste environnement de papier sur le modèle des jardins ouvriers anglais. Le titre de ce projet, engagé à Londres en 2005 dans le cadre du programme de résidence Villa Médicis hors les murs de Cultures France, fait référence à une campagne menée par le gouvernement britannique pendant les deux guerres mondiales, incitant les habitants à cultiver des jardins potagers pour participer à l’effort de guerre. S’inspirant des processus à l’œuvre dans ces allotments, espaces à la fois privés, sociaux et par incidence "militaires", l’artiste développe un work in progress où dessins au trait, pliages et découpages émergent de rouleaux de papier et suivent la géométrie stricte des rangées, parterres et allées. Le spectateur traverse différentes zones où se côtoient légumes et insectes, mauvaises herbes et plantes médicinales, chaînes de production et tracts de propagande. Ici, le jardin est conçu à la fois comme champ d’expérience et champ de bataille, dans lequel l’artiste explore les relations – biologiques, politiques, économiques, stratégiques – entre un microcosme et le monde extérieur. Dispositif de dressage et de contrôle (du corps, des comportements, du temps), il est également un territoire dans les replis duquel se trament de multiples résistances."
Julie Pellegrin

Considering a Plot (Dig for Victory) a été co-produit par le Centre d'art contemporain de la Ferme du Buisson, Noisiel, le Centre d'art Passerelle, Brest et le MOCAD, Detroit.

   
dkw. Dieselkraftwerk Museum
Cottbus, 2014
  MOCAD
Detroit, 2011
 

Centre d'art
Passerelle
Brest, 2009

         
   
Viafarini DOCVA
Milan, 2008
  Centre d'art
contemporain de la
Ferme du Buisson
Noisiel, 2008
  Prologue à La Maison Neyrand
Lyon, 2007

 
Le projet   Sélection de dessins    

"Considering a Plot (Dig for Victory) is a work in progress based on the specifications and history of English allotments, or subsistence gardens. Started during a residency in London in 2005 as part of the Institut Français Villa Médicis Hors les Murs residency program, the project evolved over time and holds at its core issues revolving around the United Kingdom and United States government programs encouraging citizens to “grow your own” [food] during the Second World War, as a system of offsetting produce shortages.
The installation addresses questions of representation in drawing: namely the relationship between plane and perspective, issues of dexterity and skill, as well as the importance of the line as constructor of space both in two and three dimension. Nava draws from multiple genealogies of drawing, referencing archival, botanical, architectural and technical forms of the discipline all at once. The mixed media installation considers the role of the "allotment", as a site of political, economic and military strategy; community relationships and of course, of gardening and urban farming through a narrative form that draws from areas of expertise such as urban planning and tourism. (…)
Visitors are invited to stroll through this multi-layered vast and detailed work, comprised of over a hundred drawings on paper and other objects. Modular and of variable dimensions, the installation varies each time it is presented and can cover an area of nearly 2,700 square feet. Stéphanie Nava’s project examines critically the Victory Garden as a point of departure for urban greening movements in contemporary society, but also reflects incisively on issues of history, community and the practice of art itself.”
Luis Croquer
courtesy Museum of Contemporary Art Detroit

The exibition Considering a Plot (Dig for Victory) has been initially co-produced by the Centre d'art Passerelle, Brest, the Centre d'art contemporain de la Ferme de Buisson, Noisiel and the MOCAD, Detroit.

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