Isa BARBIER 

Le théâtre de l'air (extrait)
Isa Barbier ou la séduction de l'espace
Alain Chareyre-Méjan, in Dessaisissement, Isa Barbier, Fage Editions, 2007



« Une phrase d'air » 
(Claude Royet-Journoud)
Arias.
« Il faut partir du côté aérien, aéré, des installations d'Isa Barbier.
De leur côté « filles de l'air ».
Les plumes et la lumière – le strass – disent une fête.
Mais il s'agit d'une célébration païenne où l'homme est un moment oublié au profit de tout ce qui se tait autour de lui.
C'est le contexte silencieux de toutes les fêtes.
Un sacrifice où l'espace est voué à l'espace.
L'offrande de l'air sur l'autel de l'espace.
Ainsi, ce qui est dessiné est une histoire de l'air.
...
C'est la dentelle de la réceptivité sensible, de l'Esthétique transcendantale. La tentation à l'oeuvre de donner une certaine allure à l'espace même. À l'espace et à la poussière des éléments qui y tourbillonnent. Ces plumes, au milieu du vide, sont les grains de matière de Lucrèce qui dorment dans les rayons du soleil :
l'extase matérielle de l'air, pour rien.
Un dessaisissement jubilatoire, l'abandon à lui-même du monde, les quatre fers en l'air. »


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Un rapport autre à l'oeuvre, Isa Barbier
in cahier n°41, Artothèque Antonin Artaud
Marseille, janvier-février 2006



Une installation de plumes est un objet insaisissable, même par la photographie, qui n'a qu'un rôle de mémoire toujours défaillante, partielle, partiale.

Ces sculptures d'air n'ont qu'une apparente fragilité.
Un lieu propice à l'écart des tumultes, des soins simples et patients peuvent leur donner le temps de vie qu'on veut bien leur concéder.
Les fils peuvent être dêmellés, les cires vérifiées entre deux doigts, les plumes peuvent être remplacées ou lavées.
Toutes ces attentions sont un plaisir, aussi une contrainte. Pour la faire cesser, on peut défaire l'oeuvre.
Le grand volume se réduira alors en une poignée de plumes à déposer dans une « Boîte - Urne ».
Plus tard, l'oeuvre pourra être interprétée une nouvelle fois, au même endroit, en utilisant la « Partition* » et les plumes mises en attente.

L'oeuvre est entre disparition et continuité.
Sa vie dépend de nos gestes.

Il faut oser la toucher, avec délicatesse, patience, souplesse pour la maintenir en vie mais aussi accepter la fin de l'oeuvre, un jour que l'on décidera ou un jour accident.
Et trouver dans cette fin la beauté, la liberté. Un nouvel espace.
Être devant cette vie suspendue, si vulnérable, et par là si précieuse, comme devant notre vie.

*Partition : comme en musique, elle contient les indications nécessaires pour rejouer l'oeuvre


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Actes du colloque L'espace transfiguré, Anne Pichon
Toulouse-Le Mirail, mars 2004



Chacune de ces installations, d'une simplicité, d'une légèreté, d'un dépouillement extrême, invite paradoxalement à une exploration d'espaces géométriques multiples et parfois très complexes, bien au-delà de la figure géométrique simple évoquée par son titre et confirmée par le premier regard. En fait, il s'agit d'une approche et d'une expérimentation intuitive de champs et de phénomènes fondés sur l'idée suivante, familière des mathématiciens qui travaillent en topologie - une sorte de géométrie souple : installer – un mathématicien dira plonger - un objet dans l'espace tridimensionnel, c'est en particulier condamner, interdire l'accès de l'espace occupé par l'objet, c'est-à-dire contraindre l'observateur à se mouvoir physiquement ou mentalement autour, dans l'espace complémentaire, laissé libre. (...)
... à la recherche de l'essence même de l'espace.


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Exposing the Ephemeral : Anti-Form takes shape, Céline Aubertin
in Figures de l'art n°12, L'éphémère, 2006


Having thus far devoted ourselves to the experience of ephemeral art, we now address the problem of how to display it. How to take something which refuses inertia and place it in the enclosed space of a museum or public space ? It is not a matter of repeating or of reinstalling the work, but more radically of which conditions would best make it visible without destroying its constitutive dynamism and impermanence...
Isa Barbier, on the other hand, seems to take up the challenge of the confined public space. Her works are created in situ entirely for a given space. What is therefore interesting is the geometric mode she chooses in determining their composition. At the Arthothèque in Marseille, the installation consisted of an arrangement of rose petals attached to vertical threads, describing a parallelepiped composed itself of other parallelepipeds, full and hollow. On the opposite wall hangs a design without caption, a reduced model, showing its geometrical form. Yet, it is not the result of a precise calculation of the proportions nor of mathematical relationships, but simply the sketch of flickering specks strewn across the floor created by outside lighting flowing through the window. Thus, the geometry does not come from an express decision to organise the space, but results rather from the imprint of a luminous spatial happening. It is therefore not an end in itself: its value springs rather from the fact that it provokes a kind of blackout, placing our natural perception and our spontaneous capacity to be moved into a parenthesis.

When all is said and done, in Isa Barbier's work, geometrization removes shapes from any expressive dimension and serves to short-circuit our innate desire to interpret, to find hidden meanings behind an object. Using a smooth and non-representational composition, the work draws attention to its abstract form so as to blossom out in its total sensitivity.

And if the geometry determines its structure, it is just to melt and disintegrate into it : “it springs up here or there, but as soon as we have passed by, it is lost: it becomes transparent; it is never the same,” observes the artist.

Instead of placing the installation in an inert stability, the geometry is subverted to induce movement, which at the same time begins the breaking down of shapes until their total obliteration.

Surrendering to the variations of our movements around it, the work is freed of its composition and imposes the strength of its ephemeral presence alone, defined finally as just the momentary coincidence of its form with the meeting of our gaze.


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Isa Barbier: Some wax, a bit of string, a few feathers, 2007


First of all, take the time, harvest time on the island, at the first hour of dawn.
On the white pebbles along the shore, a myriad of seagulls stand at attention to the imminent rising sun. A few feathers fall...to be picked up one by one. Later, once the wind picks up, nothing will remain on the blinding pebbles.

Back at the studio, each feather passes the ordeal by fire and by water. Washing, drying, sterilising, sometimes tinting. The feathers change status. From animal, they transmute into the fabric of dreams.

A drop of wax and they are attached to fine threads suspended from the ceiling to take form in a huge transparent geometric volume, fragile, free, living, moving, elusive but untransportable. They form an air sculpture.

Poised in a tenuous equilibrium, they react to the smallest vibrations, molding themselves as it were in delayed reaction to our movements around them. One could even say they are listening to the music.

These “supple geometries”, as they are called in mathematics and more precisely in topology, take simple shapes. They take birth as a function of a space and for a space.
They are indeed in situ works. Nourished by the proportions, colors, function and history of the space, they take on a subtle sense. They remain constantly in osmosis with their surroundings, another space giving another resonance.

To perceive these nuances demands a discriminating attention, a subtle presence to the environment, to the culture, to oneself... And then to abandon oneself to “the bursting forth of the ultimate presence. A cloud of feathers in suspension, a velvety and vaporous mass, as an invitation to penetrate, to advance to its limits, hand reaching out, then the gesture deferred, interrupted by the imperious necessity to withdraw. Else leave one's body” (Bernadette Clot-Goudard).
Surrender to the appeasing silence, to the gentle rhythm of the surrounding breathing world.

By their apparent fragility, these light architectural works seems ephemeral, and can be. And yet, paradoxically, they are indestructible. Like a musical piece, they can be replayed indefinitely thanks to the “score”. Here it is the notes which indicate how to reconstruct the work (measures, material), with a few differences in interpretation.
But as long as there are birds, they will live... relive... and participate in the joyful and liberating “eternal return”.



Techniques et matériaux


Matériaux toujours très légers : balsas, cordes à piano, feuilles de résine, grillage, végétaux (pétales, feuilles), et surtout plumes
Techniques toujours très simples
Formes au plus près de la géométrie (obtenir une rigueur qui équilibre la sensualité du matériau plume), un jeu avec l'architecture

L'oeuvre est éphémère. Ses temps d'existence sont variables.
Au final, elle rend l'espace à l'espace.
Mais elle peut toujours être réinstallée en suivant les indications de la « partition ».
Mots Index


Equilibre
Transparence
Sans poids, économie
Big bang, atomes
Rigueur, géométrie, architecture
Espace
Nomadisme
Dessaisissement
repères artistiques


Piero della Francesca
Malevitch
Richard Long
Buren
Richard Serra
Wolgang Laib
Fred Sandback